Decyzja o posiadaniu dziecka najczęściej jest najważniejszą decyzją w życiu kobiety. W związku z tym, gdy już zdecydujemy się na posiadanie dziecka powinnyśmy zadbać o jego prawidłowy rozwój w czasie ciąży.
Jak wiadomo, prawidłowe odżywianie jest niezwykle ważne dla rozwoju płodu, jednak niektóre substancje bardzo trudno jest dostarczyć do organizmu wraz z żywnością, dlatego niezbędne jest przyjmowanie suplementów diety.
W obecnych czasach, gdy z każdej strony jesteśmy wręcz,,zalewani” powodzą reklam suplementów diety, trudno nam rozstrzygnąć, które z nich warto przyjmować.

Przede wszystkim, pamiętajmy o tym, że suplement diety, nigdy nie zastąpi prawidłowego i zbilansowanego odżywania oraz zdrowego stylu życia. Jego celem jest jedynie uzupełnienie diety w składniki odżywcze (witaminy i minerały, których nam w danej chwili brakuje).
Suplementy najlepiej przyjmować jeszcze przed zajściem w ciążę, w trakcie jej trwania oraz w okresie karmienia piersią.
To, jakie kobieta powinna przyjmować suplementy oraz w jakich ilościach, może precyzyjnie określić tylko lekarz, ponieważ ma odpowiednią wiedzę i zna dobrze stan zdrowia pacjentki. Niewskazane jest przyjmowanie jakichkolwiek suplementów na własną rękę, bo może to zaszkodzić dziecku lub matce.
Nie ma żadnych wątpliwości, że kobieta w ciągu powinna przyjmować kwas foliowy w postaci suplementu diety. Organizm sam nie jest w stanie wytworzyć takich ilości kwasu foliowego, jaki jest niezbędny do rozwoju dziecka. Przyjmowanie kwasu foliowego przed planowaną ciążą zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej.
Ze względu na to, że większość ciąż jest jednak nieplanowana, to zaleca się zażywanie kwasu foliowego wszystkim kobietom, w okresie rozrodczym. Jeżeli kobieta dowie się, że jest w ciąży, a nie przyjmowała wcześniej kwasu foliowego, powinna niezwłocznie zacząć go brać.
Suplementy diety występują w różnych formach ( w tabletkach, w formie płynnej, w formie kapsułek). Zwykle zażywa się je raz w ciągu dnia, najczęściej rano. Suplementy należy przyjmować zgodnie z wytycznymi zawartymi na ulotce. Nie należy przyjmować większych ilości, niż jest to zalecane! Najlepiej suplementy diety popijać czystą wodą.
U niektórych kobiet przyjmowanie suplementów diety może powodować rozstrój żołądka albo zaparcia, ale może to być spowodowane zmianami zachodzącymi w czasie ciąży. Problem zaparć rozwiąże zmniejszenie ilości przyjmowanego żelaza.
Natomiast czasami poranne mdłości mogą być spowodowane braniem suplementów. Polecam wtedy zmianę pory przyjmowania suplementów. To bardzo często pomaga. Polecam również przyjmowanie jednego suplementu multiwitaminowego, ponieważ zmniejsza to ryzyko przedawkowania danej substancji.
Witaminy, które rozpuszczają się w tłuszczach są odkładane w organizmie. Jeśli kobieta przyjmuje ich więcej, niż potrzebuje, są one gromadzone w wątrobie i tkance tłuszczowej, a ich toksyczne działanie zaczyna wpływać na organizm matki i dziecka. Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są przechowywane w organizmie – są rozpuszczane i wydalane z moczem. Jeśli organizm otrzyma ich więcej niż potrzebuje, wydali je. Jednakże ich przedawkowanie może być groźne, ponieważ mogą podrażnić układ trawienny

jakie suplementy w ciązy

Najbardziej zalecane podczas ciąży suplementy to: kwas foliowy, wapń, żelazo i cynk.
Kwas foliowy zmniejsza ryzyko powstania wad układu nerwowego u dziecka. Zalecana dawka to 0, 4 mg/dobę.
Wapń pomaga w budowie właściwej strukturę kości i zębów u dziecka, dlatego jego suplementacja jest tak ważna. Należy jednak pamiętać o tym, że suplementacja nie zastąpi przyjmowania wapnia bezpośrednio z pożywienia.
Przyjmowanie wapnia w ciąży obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu. Zalecana dzienna dawka to 1000 mg,
Suplementacja żelaza chroni przed anemią. Brak odpowiedniej ilości żelaza powoduje takie objawy jak: takie objawy jak zawroty głowy, wyczerpanie, bladość skóry, palpitacje serca. W takiej sytuacji, kobieta niezwłocznie powinna zgłosić się do lekarza.
Cynk natomiast zapewnia prawidłową wagę płodu.
Zalecane jest również przyjmowanie preparatów zawierających DHA ( nienasycone kwasy tłuszczowe). Zwiększa to inteligencję i koncentrację u dziecka. Chroni matkę przed depresją poporodową.
Należy uważać na zbyt nadmierne przyjmowanie witaminy A, ponieważ zwiększa ona ryzyko powstawania wad wrodzonych u dziecka. Kobiety mało przebywające na słońcu powinny przyjmować witaminy D, a wegetarianki dodatkowa witaminę B12 i cynk.
Jednak suplementy nie zastąpią zwyczajnego dbania o siebie odpoczynku i regularnych konsultacji lekarskich, dlatego podczas ciąży nie można o tym zapominać