Czym jest biotyna?

Jej druga nazwa to witamina H. Jest to jeden z ważniejszych składników, który ma duży wpływ na właściwe funkcjonowanie organizmu, a w szczególności skóry. Co ciekawe, nazwa biotyna wywodzi się od słowa „haut” – to niemiecki wyraz określający skórę.
Omawiana witamina należy do grupy witamin B. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, nie wykazuje toksycznego działania, a jej nadwyżka jest wydalana z moczem. Mimo zbawiennego wpływu na funkcjonowanie organizmu nie ustalono do tej pory, ile wynosi dobowe zapotrzebowanie na biotynę. Nie zmienia to jednak faktu, że suplementację należy przeprowadzać w granicach zdrowego rozsądku.
Substancja, oprócz pozytywnego wpływu na organizm, korzystnie wpływa również na samopoczucie. Nie tylko więc wzmacnia osłabione włosy, zapobiega łuszczeniu się skóry czy łamaniu paznokci, ale także łagodzi stany depresyjne. Współdziała bowiem z aminokwasami, takimi jak leucyna czy walina, które z kolei wzmacniają układ nerwowy.

Jakie są źródła biotyny?

Produkty roślinne i zwierzęce – to główne naturalne źródła tej witaminy. Niemniej jednak występują ona tam  w niewielkich ilościach. Warto więc rozważyć zakup suplementów, chociażby żelków na włosy.
Osoby, którym zależy na dostarczeniu swojemu ciału omawianego składnika w naturalny sposób, powinny sięgnąć po wątrobę lub żółtka jaj. W witaminę B7, tak brzmi inna nazwa biotyny, bogata jest także mąka sojowa, pełnoziarnista lub ryżowa. Miłośnicy warzyw, spragnieni tej witaminy, powinni już teraz udać się do najbliższego stoiska warzywnego i kupić tam pomidory, szpinak i marchew – te warzywa są naturalnymi źródłami biotyny. Co więcej, są nimi również orzechy włoskie, orzechy ziemne i migdały – i to także naturalne lekarstwa na osłabione włosy!
Cennymi źródłami witaminy H są również nasiona słonecznika i rośliny strączkowe. Te pierwsze zawierają również dużą ilość magnezu i przeciwutleniaczy. Co ciekawe, w stu gramach tych nasion znajduje się sześćdziesiąt sześć mikrogramów biotyny. Rośliny strączkowe są w nią trochę uboższe, lecz warty polecenia jest zielony groszek – w stu gramach znajduje się bowiem czterdzieści gramów witaminy B7.

 

skutki niedoboru biotyny

Skutki niedoboru biotyny

Prawidłowa pielęgnacja włosów jest trudna, gdy nie dostarcza się organizmowi odpowiednio dużej dawki omawianej witaminy. Jednak jej niedobór ma też inne negatywne skutki i najczęściej pojawiają się one u osób, które wcześniej intensywnie zażywały antybiotyki. U tych chorych często stwierdza się uszkodzenie śluzówki jelit, a przyczyną tego schorzenia jest także brak biotyny, której organizm wówczas nie produkuje.
Cierpisz na apatię i senność? A może masz problemy ze snem, jesteś ciągle rozdrażniony/a, a przy tym bolą Cię mięśnie? To jedne z głównych objawów niedoboru witaminy H.
Kolejnym z objawów, który jest szczególnie bolesny dla kobiet, jest wypadanie włosów. Istnieją jednak różne sposoby na zatrzymanie tego procesu, a jednym z nich są np. żelki na włosy.

Wpływ biotyny na włosy

Działanie tej witaminy jest najlepiej widoczne w przypadku włosów. Nie bez powodu określa się ją mianem witaminy piękna. Zaletą witaminy B7 jest także dotlenianie wszystkich komórek, co w efekcie poprawia porost włosów. Co więcej, gdyby zrobić ranking witamin, które najlepiej wpływają na stan włosów, biotyna z pewnością zajęłaby pierwszy miejsce. To właśnie ona poprzez krew dostarcza macierzy włosa bezcennych składników odżywczych.

Preparaty na włosy

Osłabione włosy wymagają dostarczenia im odpowiednich witamin. W tym celu warto skorzystać z wszelkich preparatów, które zawierają witaminy z grup B. Niemniej pomocne okażą się także i te zawierające witaminę A. Jednak witaminą najbardziej pożądaną przez organizm jest bez wątpienia witamina H – i to właśnie ją należy dostarczyć w pierwszej kolejności.

Podsumowanie

Biotyna jest jedną z najskuteczniejszych witamin w pielegnacji włosów i po prostu nie może jej zabraknąć. Warto więc nie tylko spożywać pokarmy ją zawierające, ale i korzystać z dostępnych suplementów, a wtedy zniszczone włosy znów zyskają swój dawny blask i sprężystość.