Ciężki dzień, ciężki tydzień. Praca-dom, dom-praca, ani chwili wytchnienia. Z pracy po dziecko z dzieckiem na zakupy, potem obiad, o, już wieczór, zaraz spać, potem wstać i do pracy. Każdy zna ten scenariusz. A jeśli jeszcze akurat w pracy jest ruchliwie i stresująco. Co zrobić? Rwać z głowy włosy? Rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady?

Aż takie radykalne sposoby nie są wskazane. Przeanalizuj dzień, pomyśl czy ktoś mógłby cię w czymś wyręczyć. Może jest szansa, że ktoś z rodziny zajmie się godzinę dzieckiem. Albo mąż zrobi zakupy i obiad. Albo uda się urwać z pracy. Każdy pretekst jest dobry dla chwili relaksu. Trochę czasu dla siebie. Ale gry już mamy pusty dom. Cisze i spokój, niejedna kobieta łapie za odkurzacz, żelazko, mop albo myje okna. Odłóż to! Pozwól sobie na chwilę odpoczynku. Ty też nie jesteś maszyną.

relaks ruch1. Trochę ruchu

Nie, tu nie chodzi o 3 godzinne treningi 7 razy w tygodniu. Na to czas mają tylko gwiazdki fitness. Ale internet pełen jest filmików, programów do ćwiczeń czy porad jak zacząć. Nie lubisz Chodakowskiej? Nawet nie masz pojęcia jaki masz wybór! Nie masz aż godziny? To poćwicz pół. Lepsze pół niż wcale. Codziennie się nie uda? To co drugi, trzeci dzień. Byle się ruszać. Ruch dotlenia organizm w wspomaga krążenie. Nie spodziewaj się kaloryfera i mięśni ze stali. Ale już po niedługim czasie regularnego treningu wskoczysz na 5 piętko bez zadyszki. Po treningu szybciej się zasypia i lepsza jest jakość snu, przez co w tym samym czasie wysypiasz się „bardziej”.

wyciszenie2. Wyciszenie

Wyłącz telewizor, radio, odłóż telefon. Zjedz posiłek w ciszy, albo wypij herbatę. Chwila czasu na uspokojenie serca i myśli. Spokojnie pomyśl o rzeczach które ci się udały, o tym co przyjemnego cię spotkało. Telefon będzie kusił, internet wołał. Ale chwila wyciszenia dla ciebie i twojego organizmu będzie bezcenna. Może takie spowolnienie gonitwy myśli pozwoli zdystansować się do pewnych spraw.

relaks gotowanie3. Gotowanie to nie zawsze przykry obowiązek

Wpadanie do kuchni, oszalała gonitwa z czasem, kipiące garnki, przypalone kotlety. Niestety przysłowie gdzie się człowiek cieszy tam się diabeł cieszy ma dużo wspólnego z rzeczywistością. Zwolnij, gotowanie nie zawsze musi polegać na tylko na „preparowaniu posiłków”. Zaproś rodzinę do wspólnego gotowania. Dzieci bardzo lubią mieszać w garach. Co prawda jest przez to więcej sprzątania, ale za to ile zabawy! Do tego przelewasz im od najmłodszych lat elementy zdrowego żywienia i zaradności życiowej. Krojenie warzyw również można komuś zlecić, nie wszystko trzeba robić osobiście. Czasem warto też kogoś poprosić aby cię po prostu wyręczył.

relaks na kanapie4. Wylegiwanie się na kanapie

Szczególnie jeśli pogoda temu sprzyja. Nie wstydź się lenistwa, czasem każdy go potrzebuje. Z książką w ręku albo gazetą. Niektóre rzeczy do zrobienia nie uciekną ani (niestety) nie zrobią się same. A po chwili odpoczynku sprawniej i szybciej wszystko idzie.

spokój drzemka5. Drzemka

Drzemka która trwa 20-30 minut jest bardzo regeneracyjna. Nawet pozostanie w półśnie ma pozytywny wpływ i na umysł i na ciało. Ważne aby takiej drzemki nie przeciągać. Jeśli śpimy za długo będziemy tylko jeszcze bardziej zmęczeni i ospali. Przed drzemką najlepiej ustawić budzik. Zdziwisz się jak pomimo tak krótkiemu czasu i obudzeniu budzikiem będziesz tryskać energią.

relaks czas wolny6. Dzień wolny

Sposób najtrudniejszy do zrealizowany ale najbardziej efektywny. Zaplanuj dzień wolny. W tym dniu nie gotuj, nie rób zakupów, nie sprzątaj. Idź na basen albo do kina. Umów się ze znajomymi albo odwiedź bliskich. Spędź ten dzień inaczej niż zwykle. Wyłącz budzik i daj sobie czas. Zalicz wszystkie powyższe punkty albo zrób coś co lubisz. Cokolwiek co chcesz (a nie musisz) ale nie masz czasu na co dzień.