Bóle stawów kolanowych zwykle kojarzą nam się raczej z osobami starszymi lub sportowcami. Osoby aktywnie uprawiające sporty takie jak, bieganie, fitness czy podnoszenie ciężarów, często skarżą się na dolegliwości stawowe. Problem ten dotyka również rowerzystów i motocyklistów, którzy jeżdżąc w najróżniejszych warunkach pogodowych często narażeni są na przewianie kolan oraz związane z tym przykre skutki.

W ostatnim jednak czasie do grupy ryzyka zaczynają być także zaliczani młodzi ludzie, którzy w pogoni za najnowszymi trendami w modzie, zakładają spodnie o długości 7/8, odsłaniające kostki i posiadające spore rozdarcia na kolanach. O ile wiosną i latem widok ten niczym nie razi potencjalnego przechodnia, o tyle późną jesienią i zimą może przyprawiać o dreszcze nawet najcieplej ubranego zmarzlucha. Niestety goniącą za trendami młodzież trudno przekonać do ubierania się zgodnie ze wskazaniami termometru za oknem. Mimo wszystko warto jednak zwracać uwagę, że tego typu ubiór, narażający bezpośrednio stawy na niskie temperatury, może się skończyć nie tylko ogólnym przeziębieniem organizmu. Takie przeziębienie skutkować może nawet zapaleniem stawów i objawami reumatoidalnymi, jak bóle, obrzęki, sztywnienia oraz charakterystyczne trzeszczenie w stawach. Wszystko to wiąże się z dużym dyskomfortem podczas ruchu czy wręcz ograniczeniem ruchomości stawu. Tego rodzaju objawy powinny skłonić do wizyty u lekarza reumatologa. Trzeba jednak pamiętać, że przeziębienie stawów nie od razu musi skutkować pojawieniem się stanu zapalnego. Czasem dolegliwości takie pojawiają się dopiero po jakimś czasie i minąć może nawet kilka lat zanim je zauważymy.

bolące kolano

Jak jednak właściwie dbać o stawy, by uniknąć tego typu dolegliwości?

Oprócz stosownego ubierania się i chronienia stawów przed zimnem, warto sięgać po suplementy diety wspomagające działanie stawów, zawierające kolagen, który jest naturalnym budulcem skóry, mięśni i ścięgien, oraz glukozaminę, chondroitynę i olej z ryb.
Aktywność fizyczna również jest wskazana. Tutaj jednak istotny jest umiar, rozsądek i realna ocena własnych możliwości fizycznych. Ważne, by nie narazić stawów na zbytnie przeciążenia i pamiętać każdorazowo o wykonaniu rozgrzewki, która przygotuje organizm do dalszych ćwiczeń fizycznych.
Utrzymanie właściwej wagi ciała także nie pozostaje bez znaczenia. To również związane jest z przeciążeniami, którym poddawany jest organizm przy zbyt dużej masie ciała.
Jeśli zadbamy o sprawność swojego ciała już w młodym wieku oraz wyćwiczymy u siebie zdrowe nawyki, będziemy mogli cieszyć się dobrą kondycją i sprawnością długie lata. Warto zainwestować w swoje zdrowie oraz nie poddawać się ślepo pędzącym trendom modowym, które szybko miną i odejdą w zapomnienie. Nam jednak mogą pozostać po nich przykre dolegliwości, z którymi borykać się będziemy długie lata.